Friday 13 April 2012

KOMUNIKASI


Definisi
Umum menganggap komunikasi adalah proses interaksi dan perkongsian maklumat, idea, pandangan, makna secara bertulis, simbol, bunyian atau pertuturan. Ia boleh disampaikan samaada secara non-verbal atau verbal atau kedua-duanya. Komunikasi juga boleh disampaikan dengan dua cara iaitu secara bersemuka atau menggunakan pengantar seperti media massa. Komunikasi amat penting dalam kehidupan manusia dan memberikan sumbangan yang besar terhadap pembangunan. Communication beasal dari perkataan latin iaitu Communis yang bererti ‘sama’ yang bermaksud membentuk satu “kesamaan” dengan orang lain dari segi pemikiran, kepercayaan, nilai sosial dan banyak lagi. Menurut pandangan Dance (1970) terdapat 15 aspek komunikasi yang berbeza. Antaranya meliputi pemahaman, interaksi, perubahan sikap, niat, kuasa dan lain-lain. Ia juga boleh ditafsirkan sebagai proses pemahaman maksud yang disampaikan pengirim kepada penerima dengan kebaikan bersama. Umumnya takrifan komunikasi bergantung kepada tujuan komunikasi, persekitaran, sumber yang terlibat dan kesan komunikasi.

Tujuan komunikasi
Selain bertujuan untuk berinteraksi dan bertukar-tukar maklumat, komunikasi juga bertujuan untuk memupuk kesamaan melalui perkongsian pemikiran, kepercayaan, nilai-nilai sosial  Menyampaikan dan menyebarkan  maklumat diperingkat individu,  kumpulan dan organisasi. Ia juga bagi menghasilkan  idea yg mempunyai tujuan  untuk mengubah sesuatu dan juga perkongsian makna untuk membentuk jalinan hubungan sesama masyarakat.

Kepentingan komunikasi
Komunikasi amat penting dalam kehidupan manusia, terdapat beberapa kepentingan komunikasi antaranya ialah kepentingan komunikasi dalam kehidupan seharian. Manusia hidup saling bergantungan antara satu sama lain tanpa komunikasi, kehidupan manusia akan terbatas dan hidup bersendirian. Manusia menggunakan komunikasi untuk memudahkan urusan harian mereka, untuk menyatakan hasrat, pandangan dan juga untuk menjalinkan hubungan dengan orang lain khususnya dalam proses penyesuaian diri dengan persekitaran.
         Komunikasi juga penting dalam meningkatkan prestasi dalam kerjaya. Dengan berkomunikasi para pekerja boleh berkongsi pendapat, bebas memberikan pandangan, dapat bertindak balas dengan arahan yang diberikan. Pekerja juga dapat menjana idea-idea baru dan membuat inivasi bagi meningkatkan mutu kerja seterusnya dapat meningkat produktiviti organisasi. Komunikasi juga boleh membiasakan pekerja dengan budaya berkerjasama dalam kumpulan bagi menjayakan matlamat organisasi mereka.
        Komunikasi juga melibatkan prinsip moral dimana manusia harus tahu yang mana boleh dan tidak boleh. Ia mampu memberi memberi kesan pada manusia yang lain diperingkat dyad, kumpulan dan komuniti serta negara. Ia membolehkan manusia mempunyai sikap hormat menghormati antara satu sama lain dan mengetahui tanggungjawab yang harus dipikul.
            Masyarakat di dunia mempunyai pelbagai suku kaum yang berbeza, dan sudah tentu budaya, bahasa latar belakang, amanalan tahap pengetahuan juga berbeza. Kebiasaannya jika terlalu banyak perbezaan, akan wujudlah perbalahan dan salah ertikan pendapat, bagi mengelakkan ia berlaku dengan berkomunikasi dapat membantu masyarakat dalam proses penyesuaian diri/fleksibel dalam kehidupan bermasyarakat. Masyarakat akan lebih  menitikberatkan pengetahuan, sensitiviti terhadap latarbelakang budaya, bahasa, amalan hidup dan sistem kepercayaan orang lain.
      Sepertimana kita ketahui komunikasi adalah penyampaian atau perkongsian maklumat. Dengan menggunakan teknologi, ia memberikan kesan kepada cara komunikasi iaitu semakin pantas dan bersifat virtual dan sudah tentu memberi kesan pada betuk jalinan hubungan yang terjalin dengan erti kata lain perubahan teknologi membolehkan orang berkomunikasi tanpa sempadan dan batasan. Fungsi komunikasi adalah memberitahu, mendidik, menghibur, membujuk dan sebagai sosialisasi masyarakat.





Proses komunikasi
Komunikasi akan wujud apabila terdapat interaksi antara individu atau kumpulan, dan ia dipanggil proses komunikasi. Proses komunikasi melibatkan lapan elemen penting, iaitu sumber, mesej, penerima, saluran, gangguan, maklum balas, rangka rujuk dan konteks (pesekitaran). 
Sumber  
Sumber adalah punca proses komunikasi berlaku, sumber adalah orang yang ingin menyampaikan maklumat, pandangan atau idea kepada orang lain. Ia melibatkan aktiviti mengenkod dan mendekod bertujuan untuk berkongsi dan menyebarkan serta menjalinkan hubungan untuk mengubah sesuatu.
Penerima
Merupakan orang yang menerima, mentafsir dan memberikan makna terhadap sesuatu mesej iaitu proses mendekod. Penerima menerima mesej secara mendengar, melihat dan sebagainya.
Mesej
Maksud yang terkandung dalam simbol-simbol yang digunakan dalam penyampaian. Ia Mengandungi maklumat serta perasaan yang ingin dikongsi antara sumber dan penerima. Boleh dalam bentuk lisan dan bukan lisan.
Saluran
Merupakan alat perantara untuk menyalurkan mesej dari sumber kepada penerima. Saluran amat penting bagi membantu keberkesanan komunikasi, pemilihan saluran yang tepat memberi kesan pada keberkesanan komunikasi. Terdapat 3 bentuk saluran iaitu media massa, bersemuka dan komunikasi bukan lisan.
Gangguan
Gangguan adalah bentuk halangan dalam proses komunikasi, gangguan berlaku apabila penenerima tidapat menerima maklumat/mesej dengan tepat dan jelas dari sumber atau sebaliknya.
Maklum balas
Reaksi spotan yang berlaku apabila menerima mesej yang disampaikan oleh sumber. Boleh jadi melalui lisan atau bukan lisan. Mesej yang diterima boleh jadi penerima menolak atau menerima.       
Rangka Rujuk
Pengalaman atau pengetahuan tentang perkara yang dibincangkan dalam komunikasi, ia selalinya tidak memberi kesan jika sumber atau penerima tidak mempunyai rangka rujuk yang sama.
Konteks
Adalah persekitaran berlakunya komunikasi, iaitu suasana dan keadaan sekeliling. Mencakupi sama ada komunikasi formal atau tidak formal dan akan mempengaruhi keadaan tertentu.





   

No comments:

Post a Comment